tinzzz.blogg.se

Jag har startat min blogg för att inspirera andra till träning, främst löpning. Men också för att få tips och inspiration från andra! Motton: Aldrig ge upp och när det gör ont och är jobbigt det är då det ger som mest!

Träningsveckan plus laddning inför Växjöloppet (halvmarathon)

Kategori: Allmänt, bastu, familjen, halvmarathon, intervaller backe, laddar, träningsvecka

(null)
Hej alla!
Nu var det några dagar sedan jag skrev förra gången och sedan dess har det hunnit hända en hel del. Bilden ovan här är från i fredags när jag, min man och en av våra söner var på gymmet (den andra sonen var hos en kompis). För mig var det ett bra extrapass. Vi hade innan bestämt att det var min tur att ta hand om sonen och min man som skulle kunna träna. Jag och min son körde löpband, crosstrainer, hinderbana, sittups m.m. Det var kul och tiden gick så fort. Efter träningen bastade vi och drack cola. Sedan åkte vi och hämtade min andra son och tog med pizza hem. En lyckad fredags eftermiddag :)
 
Förutom det passet körde jag även ett ordentligt gympass i onsdags. Då var jag utan familj och kunde köra hårt. Sedan i torsdags så körde jag ett snabbdistanspass ute i Brännemon (motionsspår i terräng). Jag körde 5 km uppvärmning och sedan hårt i 1 mil. Det tog runt 48 minuter på milen. Jag var inte alls nöjd och det kändes tungt. Men när jag kom hem påminde min man mig om att det är tuff terräng där så då var det väll ok...
 
Följande bilder kommer från min mamma och pappas torp som vi åkte till under lördagen och stannade till söndagen:
 
(null)
 
(null)
 
(null)

I torpet körde jag ett löppass. Jag började med uppvärmning på runt 35 minuter. Sedan körde jag 5 mellankorta backar a´45 sekunder. Joggade (lite gå) ned. Sedan joggade jag en bit till. Efter det körde jag 10 korta backar på cirka 12 sekunder. Även där jogg ned. Sedan kom min som och han ville springa lite så jag joggade ned med honom. Hela passet blev cirka 1 timme. Detta var sista passet inför Växjö loppet (halvmara) på tisdag (imorgon). Det var härligt med lite variation på löprundan! Som ni ser på bilderna runt sjön i vacker natur. Det kändes helt ok i benen. Brukar försöka att köra ett kortare backpass några dagar innan tävling. Tycker det får mig att känna mig lätt på tävlingsdagen. Hur kör ni inför tävling?
 
(null)
Det underbart fina torpet från andra sidan viken. Huvudhuset i mitten. Bastun till höger (den har pappa byggt själv), bakom bastun garaget. Bakom huset dass och vedbod. Till vänster gäststugan.
(null)
Vi badade bastu på eftermiddagen. Det var härligt. Det finns även ett badkar utanför bastun som man värmer upp vatten till och kan bada. Det är underbart, vi badade bastu i flera timmar.
(null)
Härlig solnedgång!
(null)
Torpet från andra hållet. :)
(null)
Mina söner fiskar. Det nappade inte men de försökte. Kanske nästa gång!
(null)
Den fina bastun som min pappa har gjort. Den består av bastun, ett omklädningsrum och ett loft.
(null)
Detta är loftet till bastun. På det sov jag och barnen den natten. Mycket mysigt men lite hårt. Man vaknade till fåglarnas kvitter. Passade även på att ta ett morgondopp när man hade chansen. Det var kallt men väldigt uppfriskande.
(null)

Väl hemma igen så började jag sommarens krig mot maskrosorna. Jag har två krig i sommar det ena är just maskrosorna, det andra är mördarsniglarna. Vi får se vem som vinner...
 
Det blev många bilder på ett inlägg. Men bilder säger ju mycket som man brukar säga :)
 
Nu ikväll laddar jag för fullt inför morgondagen. Imorgon är det nämligen dags för säsongens första tävlingslopp. Det är Växjöloppet. Det är ett halvmarathon. Jag har sprungit det tidigare men det för flera år sedan nämligen 2011. Mitt mål är att slå den tiden jag då hade som var 1.39.24. Vi får se hur det går. Det blir nog dagsformen som avgör det! Träningen nu det sista har i alla fall känts bra. Mer än det kan jag inte göra nu. Efter loppet ska vi till några goda vänner och käka mat. Det kommer absolut bli supertrevligt!
 
Sov gott alla i natt så hoppas jag vi ses i Växjö imorgon!
 
Kramar

Intervallpass

Kategori: intervaller, kvällsträning

Hej!

Igår kväll fick jag köra mitt intervallpass klockan 20.15 till 21.45. Jag glömde ta med mig mellanmål till jobbet och var därför tvungen att äta middag när jag kom hem. Sedan skulle jag skjutsa sonen till hans scouter. Så det blev en sen träning igår. Trots att mörkret kom och det blåste och regnade till och från gick passet jättebra. Som vanligt kände jag mig seg i benen under uppvärmningen på ca 10 minuter. Men när jag sedan körde igång med intervallerna som blev 7 * 8 minuter med 2 minuter gåvila mellan så kändes det lätt och jättebra! Jag körde med mina tunnare "intervall och kortdistans" skor. Skulle egentligen ha kört 6 intervaller men i och med att det gick så bra så blev det en bonus också. Sedan blev det även nedjogg på 10 minuter efteråt. Som sagt var kändes intervallerna "lätta". Självklart är det jobbigt och det känns i benen men det hör ju till. Det är ju då man känner att träningen kommer att ge resultat. Om man jämför med tidigare gånger jag har kört dessa intervaller så kom jag så långt jag längst kommit på fyra av varven och de andra tre varven kom jag ännu längre. Så det var verkligen inte bara en känsla utan det gick bättre än tidigare.

Idag på morgonen skulle jag ha kört ett gympass men istället tog vi sovmorgon. Vi bestämde det igår. I och med att mitt träningspass igår blev så sent och jag kom inte i säng förens nästan halv tolv. Vilan är ju också otroligt viktig för att träningen ska ge det resultat som man vill. Därför flyttade jag på gympasset antingen till ikväll eller till onsdag efter jobbet. Vi får se vilket som passar bäst.

Idag känns det i alla fall så där skönt i kroppen efter ett hårt pass. Jag sov mycket gott i natt också. Man är trött i kroppen men på ett positivt och skönt sätt. Känner ni igen den känslan?

Ha en bra dag!

Kram

Soligt och härligt med fler dagars bra träningspass!

Kategori: Allmänt, långpass

(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
Hejsan!
 
Vilket härligt veckoslut det hittills har varit! Sol, värme, umgås med familjen och bra träningar! :)
 
I onsdags hade jag ju vilodag då åkte jag, barnen och en kompis till min äldsta son på utflykt till en hinderbana och sedan till bokskogen i Qvensås. I bokskogen byggde vi koja som vi sedan fikade i. Det var supermysigt!
 
I torsdags ställde jag klockan lite tidigare än vanligt. Jag käkade frukost, hjälpte till lite med barnen och sedan åkte jag till simhallen och körde ett pass på ca 40 minuter crawl. Jag fattar inte, jag är så himla långsam när jag crawlar. Kommer ej ihåg tiden nu men jag ligger på mellan 25-30 minuter per km... Ja ja jag tränade i alla fall med och utan paddlar och lite teknikövningar. Sedan arbetade jag hela dagen. Efter jobbet bytte jag om och cyklade ut till Brännemon som ligger ca 2 km norr om Eksjö (det är motionsslingor i skogen). Där började jag med uppvärmning och för att få lite längd på passet med 5:an på ca 27 minuter. Sedan körde jag tröskelintervaller. Ett pass jag har fått tips om på Ewerlöf och Månströms podd. Faktiskt ett av Malins favoritpass har hon sagt. Jag började med 3 km tröskelfart (13 minuter), sedan vilade jag i gåvila 5 minuter - 2 km i tröskelfart (8.46) - gåvila 5 minuter - 1 km i tröskelfart (4:06) - 5 min gåvila - 500 meter i tröskelfart (1.56) - 3 min gåvila - 500 meter i tröskelfart (1.53) - 3 min gåvila - drygt 13 minuter nedjogg varvat med gång var tredje minut. Hela passet tog ungefär 1 timme och 32 minuter. Jag är faktiskt väldigt nöjd med mina tider med tanke på att det var i terräng. Tappade väll lite på 2:an men inte jättefarligt. Det passet får det bli fler gånger även om det var jobbigt mentalt i början. Men på slutet kändes ju 1 km och 500 meter som ingenting. Efter det var jag nöjd och cyklade hem.
 
Igår hade jag vilodag men idag är det lördag och jag har kört ett långpass på morgonen. Jag gick upp klockan 05.00 och gav mig iväg klockan 06.00 cirka. Det var en härlig morgon med soluppgång. Jag sprang hela passet i ett jämnt tempo. Jag var ute i 3.30 drygt och körde 36 km ungefär. Idag lyssnade jag på Månströms senaste avsnitt av Marathon podden. Det handlade om mentalt tänkande under lopp. Kände att jag har kommit längre i mitt tänkande än vad de pratade om där. Men de pratade om ett väldigt klokt citat som handlade om att man ser vad alla andra gör på deras utsida och försöker sedan omvandla allas "utsida" till att funka i sin insida. Man ser ju bara vad alla andra gör inte hur de mår... Klokt tycker jag. Precis som på jobbet man kan inte titta på alla andra och tänka att man ska göra som den den och den. Det går inte man är bara en person. Sedan lyssnade jag på Stockholm Marathons egen nya  podd om just Stockholm Marathon. Den har kommit i tre delar än så länge. Den första handlar om just Stockholm Marathon. Om dess historia och bansträckning. Det var mycket intressant. Avsnitt två handlade om mat och uppladdning inför lopp och det tredje handlade om löparskor. Mycket bra upplägg på programmen med intervjuer av flera stora förebilder inom löpning. Man fick verkligen inspiration! Så lyssna på det om du springer inte bara långdistans, det kan vara intressant annars också!
 
Imorgon har jag vila igen. Även om jag inte känner mig så sliten av passet idag så behöver kroppen återhämtning för att kunna tillgodose sig träningen också!
 
Denna veckan precis som förra blev alla planerade pass gjorda! Det gör att man känner sig stark!
 
Fortsatt trevlig helg alla!
 
Kram