tinzzz.blogg.se

Jag har startat min blogg för att inspirera andra till träning, främst löpning. Men också för att få tips och inspiration från andra! Motton: Aldrig ge upp och när det gör ont och är jobbigt det är då det ger som mest!

Underbar dag med långpass, promenad, cykling och mycket solsken :)

Kategori: Allmänt, Soligt, familjen, långpass

(null)

(null)

(null)

Hej!
 
Idag har varit dagen då alla kommit ut ur sina hus och ut i trädgårdarna! Härligt att se lite folk i kvarteret.
 
Själv började jag dagen med frukost och sedan långpass på 2 1/2 timme. Det var helt ok. Även om benen kändes slitna från förra gympasset och sedan körde jag ett intervallpass på löpbandet i fredags. Men solen och fågelkvittret gjorde ändå att det var en härlig tur även om benen var som blyklumpar... Men jag tror att det är bra att träna ibland även om man känner sig lite sliten! Jag lade in tre små fartökningar i passet på lite olika ställen, den första efter en timme. Det var bara två på fem minuter och en på tio. Men för att bryta det monotona mönstret som blir i ett långpass och för att få en bättre löpteknik (man tappar ju lite av den efter ett tag på långpass). Jag sprang både asfalt, terräng och grusväg. En del på barmark och andra delar på is och snö. Mycket varierat :)
Under mitt pass idag lyssnade jag på Everlöf och Månströms podd. Jag tycker den är kanon. De två kompletterar varandra så himla bra! Först lyssnade jag på avsnitt 16 som heter " Bästa träningen för dig med tidsbrist" (det har jag lyssnat på tidigare) och sedan lyssnade jag på avsnitt 17 "Så blir du din egen bästa löptränare". Båda avsnitten gav flera olika tips. Bland annat Malins favoritpass som jag tänkt att köra någon gång snart. Först värmer man upp i 1-2 km, sedan kör man 3 km i tröskelfart - vilar 2 minuter - 2 km i tröskelfart - vila 2 minuter - 1 km i tröskelfart - vila 90 sekunder - 500 meter i tröskelfart. Tycker det låter som ett kul och utmanande pass. Jag fick även något att fundera över då jag många gånger tänkt att under vinterhalvåret när man drar på sig en förkylning så blir det ju perfekt att vila kroppen från träning då så att den kan återhämta sig. Men kroppen arbetar ju då mot förkylningen och får ju inte vila som den behöver utan man kanske behöver ta annan vila också. De pratade även om hur viktigt sömn är och en bra kost för att orka träna och få bra resultat av träningen. Även att tänka ut vad är målet med träningen är det milen, halvmaran eller maran eller något annat? Träna sedan till det. Om du tränar t.ex. inför halvmaran behöver du ju inte springa långpass på 30 km. Ja det var lite av det de pratade om... Jag rekommenderar verkligen er att lyssna på deras podd!!!
 
Nu ikväll är det en sån härlig känsla i kroppen. Lite smärta och lite trötthet efter passet. Jag älskar den känslan. Det är så härligt att gå och lägga sig med den!
 
Resten av dagen ägnade jag åt familjen. Vi åkte ut till Brännemon (ett ställe utanför Eksjö med motionsspår i skogen). Där gick jag och barnen 2,1:an i lugn och ro och njöt av vädret och fågelkvittret. Min man sprang en sväng. Sedan åkte vi hem och käkade glass. Efter det var vi fortsatt ute. För att sedan ta cyklarna (jag och barnen) och cykla till två olika lekparker och leka! En perfekt dag!
 
Jag och min man har även planerat upp nästa veckas träning. Han är ett otroligt stöd för mig, kommer med tips och peppar när det gäller träningen. Nästa vecka ska jag träna enligt följande:
Måndag: Vila
Tisdag: Löppass-snabbdistans 1 mil + upp och nedjogg, cirka 1 h och 15 minuter, morgonen
Onsdag: Styrketräning, efter jobbet
Torsdag: Simning, morgonen och löppass - intervaller cirka 45 minuter, efter jobbet
Fredag: Vila
Lördag: Långpass på 1 h och 30 minuter till 2 h, med små fartökningar i, under dagen.
Söndag: Vila
Det känns som en bra vecka. Jag tror att jag kommer att vara lite sliten efter torsdagens två pass men då har jag ju en vilodag efter. Vi får se om jag fixar det men det förutsätter jag :)
 
Hoppas ni alla får en härlig start på veckan!
 
Kram
 
 

Kommentera inlägget här: