tinzzz.blogg.se

Jag har startat min blogg för att inspirera andra till träning, främst löpning. Men också för att få tips och inspiration från andra! Motton: Aldrig ge upp och när det gör ont och är jobbigt det är då det ger som mest!

Ultimata Brännemon = drygt 40 km terräng

Kategori: Allmänt, Ultimata Brännemon, långpass, pepparkaksbak

Hej!
 
Igår stod det långpass på mitt schema. Jag hade tänkt sådär en 2-3 timmar långt. Men dagen innan bestämde jag mig för att vara med på ett träningslångpass som heter "Ultimata Brännemon" här utanför Eksjö. Det är i löparspåren Brännemon. Man ska springa ett varv på alla rundor. Det finns 15 km, 10 km 7,5 km, 5 km, 2,1km och 2,1 km. Vi samlades klockan 10.00. Man tar med sig allt man behöver längs vägen själv. Alla startar samtidigt. En del cyklar också. En del springar inte alla rundor. Man får göra lite som man vill och det är ingen samling efteråt. Alla startade i samma tempo. Efter några kilometer var det en grupp på runt fyra killar som drog iväg. Jag, en tjej till och tror det var runt fem killar höll ihop ett tag till. Vid ungefär 3 km drog en av killarna iväg. Efter ungefär 6 km drog jag iväg från de övriga. Jag knappade in på killen framför. När vi närmade oss 1,2 mil ungefär så var jag cirka 15 meter efter honom sedan drygade han ut avståndet mer och mer. Första varvet, alltså 15 km känndes helt ok. Sedan var det dags för 10 km. Det gick också helt ok. Efter det varvet började det att kännas i benen. Men 7,5 var också ok, dock med lite lugnare fart. När jag kört halva femman var jag riktigt sliten. Jag fick börja gå i vissa uppförsbackar. Både för att ändra rörelsemönster och för att kroppen var slut på energi. Sedan var det lite av en kamp både på 2,1 km och 1,2 km. Men när man kommit så långt så kan man ju inte bara sluta. När jag gick imål stod klockan på 3.53 och drygt 40 km. Det var en härlig känsla. När jag korsade mållinjen så var det två av killarna i gänget jag sprungit ifrån som varvade för sitt sista varv på 1,2 km. De tyckte jag skulle hänga på dem ett sista varv. Men det tackade jag direkt nej till :)
När jag kom imål skyndade jag mig att byta tröja, försökte trycka i mig lite resorb och åkte direkt hem (det var kallt när man stannat). Jag kände på mig att jag skulle må lite dåligt. När jag kom hem så lade jag mig direkt i badkaret med varmt vatten, det var skönt. Jag lyckades hindra illamåendet också, det var skönt! Här är en bild på mig när jag kommit imål precis.
 
(null)
 
Det var ganska perfekt väder att springa i! Men det började smådugga på slutet så därför blev det jättekallt när jag stannade.
 
Under resten av dagen kände jag mig sådär härligt slut i hela kroppen! Idag måndag på förmiddagen var jag sjukt hungrig hela tiden. Jag känner även av loppet i benen. Speciellt i låren. Men då känner man att man har tränat. Ska gå en promenad ikväll med en god vän, det tror jag är bra för benen!
 
På söndags eftermiddagen bakade jag och barnen sedan pepparkakor. De var goda!
 
I lördags var det förresten första gången jag åt någon sötsak på en hel månad. Jag bestämde mig när vi kom hem från Kanarie öarna att jag skulle ta ett uppehåll från sådant onyttigt i och med att jag ätit så mycket där. Nu har jag alltså klarat det. Jag har inte alls haft samma sug efter sötsaker som jag hade tidigare och i början när jag slutatde. Det går över efter ett tag!
 
Kram
Kommentera inlägget här: