tinzzz.blogg.se

Jag har startat min blogg för att inspirera andra till träning, främst löpning. Men också för att få tips och inspiration från andra! Motton: Aldrig ge upp och när det gör ont och är jobbigt det är då det ger som mest!

Tidig morgon :)

Kategori: Allmänt, morgonträning

(null)
 
Hej!
 
Idag ringde klockan 04.15, det var mörkt och kallt...
Men det var det helt klart värt. Alltså att stiga upp tidigt och ge sig ut i kylan under månens sken! Eller några gatlampor lös också :) Men det kändes så!
Jag tittade på termometern och den visade -11.1 när jag sedan kom ned mot centrum så var det -14. Det blev frost i ögonfransarna och på handskarna. Men som jag skrev innan det var ändå en härlig löptur. Jag var ute i 1 timme och 15 minuter. Först körde jag en uppvärmning och sedan 4 minuters intervaller. Två serier a´ 4 intervaller. Med joggvila mellan. Körde två minuter joggvila mellan och mellan de två serierna körde jag fem minuter joggvila. Jag brukar för det mesta köra joggvila mellan intervallerna med några undantag. Men idag kändes det alldeles för kallt för att köra stå eller gåvila.
När jag kom in kände jag mig nöjd, det är så härligt att träna på morgonen. Man har gjort det, blir pigg och nöjd hela dagen.
Igår var jag på gymmet och körde ett styrketräningspass på 45 minuter. Då körde jag överkropp, mage, rygg och armar. Hade lite träningsvärk från det idag men det är bara skönt :)
 
Hoppas alla har haft en bra start på dagen och en fortsatt bra dag!
 
Kram
 

Huvudvärk

Kategori: Allmänt, Löpning, huvudvärk

Hej!
 
De senaste fyra dagarna har jag vaknat med huvudvärk som har hållit i sig hela dagarna. Det har varit mycket jobbigt. I torsdags tränade jag ju ett varierat pass och det gick jättebra. Jag vet vad huvudvärken beror på och det är stress. Jag har mycket på jobbet just nu. Att jag är säker på att det beror på det är då jag för ungefär två och ett halvt år sedan blev jag sjukskriven för stress. Jag gick inte in i väggen utan hann stoppa innan det blev så. Men jag var sjukskriven en liten period helt om det var ca två månader och sedan gick jag tillbaka först på 25% och sedan ökade jag mer och mer. Även om det är jobbigt att känna samma symtom igen så är det skönt att veta vad det är och kunna göra något åt det i tid denna gången. Jag ska prata med min chef imorgon.
 
Nu över till det som gjorde att värken försvann idag. Jag har varit seg och trött hela helgen. Men av egen vilja och mycket bra pepp från min man kom jag ut på en löprunda. Det var varmt ute och solen sken. Jag joggade en runda på 1 timme och 40 minuter. Det var så skönt och man mådde så mycket bättre efteråt. Bättre än alla värktabletter som finns! Som sagt var den turen gjorde att huvudvärken släppte :)
 
Nu har jag precis planerat upp min träningsvecka för nästa vecka. Jag gjorde så för några månader sedan att jag på söndagar planerade upp och skrev ned passen jag tänkte köra under kommande vecka. Ska testa det igen och se om det funkar, så här blev det:
måndag: styrketräning
tisdag: vila
onsdag: löpning 1 timme 15 minuter - snabbdistans
torsdag: simning - morgonen
fredag: styrketräning
lördag: löpning 1 timme - intervaller
söndag: vila
Känns som en ok vecka. Det blir ju inget långpass under veckan men ibland får man vila från det också!
 
Såg förresten på Mästarnas mästare nyss. Malin Everlöf var ju helt klart bäst! Så duktig på grenarna de gjorde. Hon har varit en förebild för mig när det gäller löpning. Jag lyssnar på henne och Petra Månströms podd om löpning. Den kan jag verkligen rekommendera. Sök på Everlöf och Månström som hittar ni!
 
Kram

Tidig morgonträning

Kategori: Allmänt, Löpning, löparsnack, morgonträning, simning, styrketräning

Hej!
 
Det har blivit mycket lugnt sedan lördagens träningslopp. Det har inte blivit någon träning alls fören idag. Det värsta är att det är ju så himla svårt att inse att man kan missa ett pass och behöver inte ta igen det...
Idag gick jag upp 03.45, käkade gröt och drog till gymmet. Där sprang jag 50 minuter lugn jogg på bandet i 6 min/km fart. Sedan körde jag 40 minuter gymträning. Efter det tog jag cykeln till simhallen och simmade i 40 minuter. Det kallar jag en aktiv start! Sedan har jag varit hur pigg som helst hela dagen :) Men jag tror att ikväll räcker det nog med att sätta sig i soffan för att somna.
När jag sprang på bandet och tränade på gymmet lyssnade jag på en podd som heter löparsnack. Den är mycket bra, massa spännande teman. Idag lyssnade jag på delen som heter "hälsa kontra prestation". Ett mycket spännande avsnitt som känns mycket aktuellt för mig. Det fick mig att börja fundera och även komma till vissa insikter. De pratade om att få balans i livet och må bra. Man ska tänka över varför man tränar och var man vill nå med sin träning. Vill man träna för att må bra eller för prestationer. Ofta är det så känner jag att man läser och hör hur olika idrottsmän och kvinnor tränar. Man tänker sedan att man vill göra som dem problemet är bara att man plockar från alla och då är det ju inte realistiskt att få ihop allt. Man måste ju också tänka om målen man har satt upp är ok mot den tiden man har att lägga ned på träning. Det är skillnad på att träna flera gånger om dagen och mellan bara vila och äta. Mot att arbeta hela dagen och sedan träna på det. Det är också viktigt att tänka på vad är viktigast i livet...
Jag tycker att detta är supersvårt. Jag vill må bra, träna mycket, prestera och imponera på andra... Det går inte ihop sig riktigt. Men jag tränar hela tiden mentalt på att tänka varför jag gör saker och det ska vara för att man vill inte för att man ska visa för andra att man kan och klarar det.
Sedan är det ju det där med samvete också. Man vill hinna träna mycket och göra ett bra jobb. Men man vill också vara med barnen. Det är inte lätt när barnen säger att:
- Måste du träna nu igen...
Men det får man väll leva med. Jag vet ju att jag blir på dåligt humör om jag inte får träna.
Är det någon som känner igen sig i mina tankar? Det kanske till och med är någon som kan ge mig något tips  på vägen!
Kram