tinzzz.blogg.se

Jag har startat min blogg för att inspirera andra till träning, främst löpning. Men också för att få tips och inspiration från andra! Motton: Aldrig ge upp och när det gör ont och är jobbigt det är då det ger som mest!

Snabbdistans, styrketräning, fredagsmys och pepparkaksdeg!

Kategori: Allmänt, baka, snabbdistans, träning

Hej!
 
Igår var det torsdag och klockan ringde klockan 04.00 för andra gången den här veckan. Men det kändes helt ok! Hellre det än att gå iväg på kvällen...
 
(null)
 
Jag klädde på mig, fixade lite frukost att ta med och cyklade till gymmet. Även denna morgon välkomnade tända ljus mig! Så härligt! Denna gång såg det ut så här, med tre ljus till och med :)
(null)
 
(null)
 
På gymmet skulle jag köra ett löppass på bandet. Jag började med 10 minuter uppvärmning. Sedan ställde jag farten på 13.3 vilket blir 4.30 min/km fart. Det höll jag i en mil. Det blev ju alltså i 45 minuter. Det var nämligen snabbdistans som stod på schemat. Sedan joggade/gick jag ned i 5 minuter. Så hela passet blev 1 timme. Efteråt körde jag lite rörlighet och stretchade. Det är inte ofta jag tar mig tid till det men igår gjorde jag det! Passet var helt ok. Även om jag tycker att mentalt är snabbdistans och progressiva distanser de jobbigaste passen mentalt. Tror att det är för att då vet man att man inte får jogga lugnare någon gång längs vägen utan det ska gå fort hela vägen eller som på progressivt det ska ökas hela tiden. Men man får försöka att dela upp tiden i lite delar. Tänka att efter 15 minuter har man redan gjort en tredjedel och efter 22,5 minuter är det bara halva kvar. Helt plötsligt är det bara fem minuter kvar. Jag var rätt så trött efteråt även om jag kände att jag eventuellt hade kunnat köra lite snabbare men jag är supernöjd. Under mitt pass lyssnade jag på min favoritpodd, senaste avsnittet av Ewerlöf och Månström. Så bra! Det pratade mycket om träningsschema. Egentligen borde det heta inspirationsschema. Det är som de pratade om att det går inte att göra ett generellt schema. Alla har olika vardag. Om det står att man ska köra intervaller på tisdagar så kanske man jobbar länge då och barnen har aktiviteter då funkar det ju inte... Men som inspiration och tips på olika pass är det ju kanonbra! Men som de sa på podden byt namn på det till insprirationsschema. Jag har själv erfarenhet av detta då jag för flera år sedan slaviskt följde ett av Szalkais träningsschema inför ett marathon. Hans schema var kanonbra och genomtänkt med kul och varierande pass som gjorde att jag klarade mina mål jag tänkt. Men när jag av någon anledning missade något pass så ville jag ta igen det och körde därför dubbelt = idiotiskt! Idag har jag mer erfaranhet av löpträningen och förstår att så fungerar det inte. Men då visste jag inte bättre. Idag känner jag mig mer som min egen personliga tränare (med lite hjälp av min man ibland :)). Men det handlar ju om erfarenhet. Detta pratade de också om på podden att det är lite målet för en personlig tränare att lära sin kund att slutligen kunna styra sin egen träning på ett klokt sätt utifrån sina mål och sina möjligheter till träning. Man kan inte träna som en elit om man har ett jobb på hög procent och kanske två barn... Eller vad säger ni andra? Hur får ni det att gå ihop? Som sagt var känner jag mig mycket klokare nu än för några år sedan. Idag har jag ju som ni vet gjort mitt eget träningsschema. Även om jag fortfarande har svårt att missa ett pass så är jag ändå så pass klok att missar jag ett så går det inte alltid att ta igen det.
 
Idag är det fredag! Efter jobbet körde jag ett styrkepass på gymmet. Det blev ett intensivt pass med nästan ingen vila mellan övningarna. Jag körde fem minuter uppvärmning. Sedan körde jag armar, mage och rygg. Inte ben idag då jag eventuellt ska köra ett långträningslopp på söndag i terräng. Passet blev 35 minuter långt. Även om det var kort så skakade armarna när jag duschade för att jag hade kört så intensivt!
 
När vi kom hem så fixade vi mat. Idag blev det snitzel, pommes, beasås, en god sallad, pepsi max och vin. Mycket gott!
 
 
(null)
 
När vi hade diskat undan så gjorde jag och barnen pepparkaksdeg. Så gott. Jag har inte ätit något onyttigt (godis, kakor, glass, chips...) under hela november. Men idag smakade jag degen! Det var så gott. Barnen älskade det också, konstigt??? :))). Vi får se om det finns någon deg kvar när vi ska baka ut den imorgon eftermiddag eller på söndag...
(null)
 
Som jag skrev ovan så ska jag köra långpass i helgen. Det är det enda träningspass jag har kvar denna veckan. Det står på schemat att jag ska köra 2-3 timmar. Jag är väldigt sugen på att vara med på ett "träningslopp", det är alltså ingen tävlig på söndag. Det är ute i Brännemon och då kör man ett varv på alla motionsspår. Det vill säga 15 km + 10 km + 7,5 km + 5 km + 2,1 km + 1,2 km så sammanlagt 40,8 km ungefär. Spåren är inte exakta! Måste ta mig en funderare över detta. De kallar det för "Ultimata Brännemon". Men det är klart att det är roligare att köra ett långpass med flera även om det då blir lite längre än jag tänkt, men det gör ju inget :)
 
Trevlig helg på er!
 
Kram
Kommentera inlägget här: