tinzzz.blogg.se

Jag har startat min blogg för att inspirera andra till träning, främst löpning. Men också för att få tips och inspiration från andra! Motton: Aldrig ge upp och när det gör ont och är jobbigt det är då det ger som mest!

Progressiva intervaller, träningsschema och skogspromenad med sonen :)

Kategori: Allmänt, morgonlöpning, progressiva intervaller, träningsschema

Hej!
 
Igår var vi på middag hos en härlig och rolig familj. Vi fick god mat att äta och det var supertrevligt! Även om vi kom sent hem så fick man massor av ny energi!
 
På morgonen idag så gick jag upp strax efter klockan 8.00. Jag klädde på mig löparkläderna och gav mig iväg. Det hade regnat under natten och även på morgonen tror jag. Det var härlig luft ute (mycket syre) även om det var lite kyligt. Solen bröt fram mellan träden och man kunde se regndropparna som låg på trädens blad falla till marken när det blåste till. Det var verkligen fint, en riktig höstdag!
 
(null)
Härligt vackert eller hur!? Idag var känslan precis tvärt om mot fredagen. Innan jag startade och när jag gick upp kände jag att detta kommer att bli segt och det blir nog bara en jogg för att kroppen behöver återhämtningen. Men sedan när jag började springa så kändes kroppen bra. Den svarade på ett helt annat och positivt sätt än vad jag hade förväntat mig! Så det blev ett kvalitetspass :). Jag började med 10 minuter långsam jogg - 10 minuter medelsnabb löpning - 10 minuter hård löpning sedan repeterade jag det igen. Sedan körde jag samma upplägg fast i fem minuter på varje istället. Efter det joggade jag ned en liten stund. Hela passet blev på 1.24 ungefär, jag kallar det för ett progressivt intervallpass. Så härligt att göra det på morgonen, man mår bra och känner sig nöjd hela dagen sedan!
Lite senare på dagen efter simhallsbesök så tog jag och min äldsta son en promenad i skogen. Det var vilkoret för att han skulle få spela mer Ipad denna dag :) Det var riktigt mysigt att bara gå vi två och prata lite i solskenet!

 
(null)
(null)

Nu sitter jag här på kvällen och skriver. Jag och min man har precis gjort upp träningen inför kommande vecka. Om två veckor är det ju dags för Växjö marathon. Det ska bli kul! Hoppas bara att jag håller mig frisk denna gång. Förra året blev det inget då jag drabbades av en förkylning. Jag gjorde faktiskt upp träningen både för denna veckan men även för nästa då loppet är. Så här ser min planering ut:
 
Vecka 41
Måndag: Vila
Tisdag: Styrketräning (morgon)
Onsdag: Långpass ca 3 mil (em)
Torsdag: Simning (morgon)
Fredag: Vila
Lördag: Intervaller, 4 min / 1 km gånger 8-10 st
Söndag: Vila
 
Vecka 42
Måndag: Snabbdistans Brännemon 15 km
Tisdag: Styrketräning (morgon)
Onsdag: Korta intervaller och backar, ca 45 minuter
Torsdag: Simning (morgon)
Fredag: Vila
Lördag: Växjö marathon
Söndag: Vila
 
Känns som ett bra upplägg! Vi får se hur det blir i verkligheten, man vet ju aldrig vad som händer... Men det är alltid bra att ha en plan!
 
Ha en fortsatt trevlig söndagskväll och en bra start på veckan som kommer!
 
Kram
Kommentera inlägget här: