tinzzz.blogg.se

Jag har startat min blogg för att inspirera andra till träning, främst löpning. Men också för att få tips och inspiration från andra! Motton: Aldrig ge upp och när det gör ont och är jobbigt det är då det ger som mest!

Långpass och familjehelg :)

Kategori: Allmänt, långpass

Hej

Idag ringde klockan vid 04.00. Jag tog mig upp även om det var lite segt så fokuserade jag på hur det skulle kännas när jag väl kommit upp och hur missnöjd jag skulle bli om jag inte gjorde det. Jag käkade frukost, klädde på mig, borstade tänderna och förberedde dricka m.m. Sedan gav jag mig ut. Det var en sådär perfekt morgon. Lagom varmt och solen var på väg upp. Se en mycket vacker bild över Hunsnäsen längre ned! Det var som vanligt lite segt i början. Men sedan bara flöt det på. Jag sprang en runda jag tänkt spring mycket länge men inte varit säker på hur långt tid den skulle ta och därför inte sprungit den. Hemifrån-runt Hunsnäsen-mot Skurugata-Skuruhatt-Klinten-Movänta-Räveberg-på höglandsleden-stora Hesselås-hem. Det var som sagt var en mycket bra runda med varierad terräng. Både asfalt, grusväg, stig och rötter.
 
Under passet lyssnade jag på flera poddar. Först på Stockholm Marathons egen podd. Det nya avsnittet handlade om löpning och mode. Kanske inte det mest intressanta i min smak men helt ok. De pratade bl.a. om löparklockor. Så jag blev sugen på att köpa en ny. Men det får vänta ett tag! Sedan lyssnade jag på Everlöf och Månströms nya avsnitt "så blir du som starkast när det är som tuffast". Det var som vanligt när det gäller deras podd ett mycket bra avsnitt! Handlade om hur man mentalt ska tänka för att ta sig igenom tuffa perioder på lopp respektive träning. Det handlade också om tröskelpass. Har skrivit det tidigare men rekommenderar starkt deras podd för alla löpintresserade! Sedan lyssnade jag också på podden löparsnack, avsnitt 15 "konst och vetenskap". Det var intressant. De pratade om mellanmjölksträsket och hur enkelt man kan hamna där. Det handlar om att man alltid tränar i samma farter och aldrig blir snabbare eller bättre. Man måste ha olika farter, överraska kroppen för att förbättra sig. De pratade mest om fyra farter, långpassfart-distans fart-tröskelfart och intervallfart eller tävlingsfart. Sedan olika intervallfarter. Från början pratade de om sju farter för lite mer elit. Därför blandar jag nog i hop det lite. Men detta tror jag är mycket vanligt bland motionärer att man hamnar där. Man måste fokusera och våga utmana sig själv för att utvecklas. Springer man bara en runda på 5 km i samma fart tre gånger i veckan så är det ju det man blir bra på och kroppen är inställd på att det är det man ska springa... Jag var förresten ute i drygt tre och halv timme och sprang drygt 35 km.
 
(null)
Ute på rundan. På vägen ned från Skuruhatt.
(null)
 
(null)
Två bilder uppifrån toppen på Skuruhatt. En på den kända stenen och en på utsikten.
(null)
Två härliga bilder (speciellt den över) på soluppgången vid strax efter 05.00.
(null)
 
(null)

Denna bild är tagen när jag kom tillbaka från mitt pass. Visst ser jag pigg ut :) Detta var i alla fall dagens långpassoutfit.
 
 
(null)

Senare under dagen idag har vi arbetat hemma i trädgården. Vi har klippt gräs, vattnat och tvättat trädgårdsmöbler. Vi har även lekt med barnen och mina föräldrar har varit förbi och smakat min rabarber och kardemummapaj som jag gjorde igår. Jag har även vilat lite på dagen och stora sonen har haft en kompis hemma och lekt med. En jättebra söndag. Bra avslut på denna långhelgen. Nu väntar tre hela veckor med jobb och hård träning. I alla fall de första två veckorna hård träning och sedan laddning inför Stockholm Marathon. Det ska bli superkul. Det är ju ett av de stora målen jag har med min träning denna säsong.
 
Hoppas ni alla haft en lika bra helg som jag!
 
Kram på er!
Kommentera inlägget här: