tinzzz.blogg.se

Jag har startat min blogg för att inspirera andra till träning, främst löpning. Men också för att få tips och inspiration från andra! Motton: Aldrig ge upp och när det gör ont och är jobbigt det är då det ger som mest!

Frisk, progressiv distans, styrka, långpass och föreläsning!

Kategori: Allmänt, frisk, föreläsning, långpass, progressiv distans, styrketräning

Hej!
 
Äntligen har jag blivit frisk igen. Visst jag var bara förkyld och det varade bara en vecka men jag tyckte att det var jobbigt och tråkigt! Jag började känns mig hängig på söndagen eller inte hängig men sliten dagen efter långpasset på bandet på tre timmar. Så på söndagen hoppade jag träningspasset. Sedan på måndagen på nyårsafton hade jag ont i halsen och var förkyld. Det höll sedan i sig i en hel vecka. Kände mig ganska ok på söndagen en vecka sedan men vilade en extra dag för säkerhets skull.
 
På söndagen var jag ute och gick en sväng och tog denna bild.
(null)
 
Under veckan kunde jag ändå göra andra saker även om jag var hängig och trött och ont i halsen och snorig...
 
Vi var på bio i Vetlanda! Vi såg Sune vs Sune. Den var faktiskt riktigt rolig.
(null)
 
Under detta jul och nyårslov har vi haft som krav att barnen ska röra på sig under någon tid varje dag. En dag åkte vi på utflykt till borgmästarängen. Där gick vi en sväng och testade sedan hinderbanan. Det var trevligt!
(null)
(null)
(null)
 
På lördagen åkte vi med mina föräldrar. Eller jag och barnen följde med till deras torp för att basta. Det var härligt. Vi bastade och badade isvak. Tror inte jag har gjort det tidigare. Visst det var kallt men kul. Barnen badade också.
På bilden här har jag och barnen bastat klart och sitter och fikar. Min pappa badar fortfarande i ett badkar vi hade med varmt vatten och käkar kräftor samtidigt...
(null)
Jag tar ett dopp! Det gjorde lite ont i fötterna att gå ut till vaken.
(null)
Inne i bastun.
(null)
Innan vi åkte hem passade vi på att åka lite skridskor också. Här ser ni bastun också precis vid vattnet. Det är garaget som är bakom.
(null)
 
Första jobbdagen var måndagen den 7 januari. Den dagen hade vi inga elever utan vi fick tid att planera upp dagen. På morgonen startade jag stenhårt och gick upp 04.30 och sprang en sväng. Kände att det var en skön start på vårterminen. Jag körde ett tröskelpass med lagom fart. Började med 15 minuter lugnt, sedan 15 minuter medel/lugnt, sedan 15 minuter medel och efter det 10 minuter hårt och sist 5 minuter nedjogg. Det kändes otroligt skönt att äntligen vara igång.
(null)
 
Jag har också bestämt mig nu när jag började arbeta igen att nu är det slut på sötsaker. Hade ju så före december också. Denna gången gäller det fram till vecka 7 (sportlovet). Jag får äta dipp med popcorn och grönsaker en av helgdagarna och den andra en bit mörk choklad! Känns skönt! Det blir så himla mycket mat och sött speciellt på jullovet.
 
På tisdagen gick jag direkt till gymmet efter jobbet. Där körde jag uppvärming på crosstrainern i fem minuter. Sedan körde jag styrka i 50 minuter. Det blev både armar, bål och lite ben.
 
(null)
 
Efter gympasset duschade jag sedan skulle jag på en föreläsning på just gymmet. Före föreläsningen ångrade jag mig nästan. Jag var trött efter två dagars jobb och den började klockan 18.00 och skulle hålla på ända till 21.00. Men jag gick dit. Första gången jag kollade på klockan var 20.00 och då kände jag att oj det gick mycket fort. Som ni förstår var det en mycket bra föreläsning. Den hette "Träna smart inte hårt", föreläsaren hette Johan Hellström. Han pratade ju såklart om träning och upplägg. Han betonade mycket att man ska analysera träningen, varför gick det som det gick och ta lärdom av det. Man ska även förstå och reflektera över syftet med träningen. Han pratade om olika träningssätt och om det fanns forskning bakom dem att de gav reslultat. Träning är en stress. Vi vanliga motionärer har många fler "stresser": jobb, familj, hemmet. En elit har inte allt annat att tänka på, ofta bara äta, vila, träna. Han gav tips att köra 2 veckor hårt och sedan en vecka lugnt. Funderar på att testa det när mitt nuvarande schema är slut och vi börjar närma oss vår. Han gav också ett tips på hur man kunde räkna på sin träning det ska jag också testa lite längre fram eller om jag känner för det snart. Han pratade ockås om kroppens bränslen, system, puls, zoner att träna i. Det fanns tre zoner enligt honom inte fem. Vila under intervaller, jag har vilat aldeles för kort enligt honom. Minst så lång vila som intervallen är och vid kortare hårdare intervaller längre vila... I alla fall så rekomenderar jag er att gå på hans föreläsning om ni får chansen och är intresserade av träning. Lite nördig så där...
 
Igår var det torsdag och då körde jag ett långpass på kvällen. Jag sprang i en timme och 45 minuter, hann ungefär 18 km. Men jag tog det lugnt. Det sa han på föreläsningen att skulle det vara ett långpass så skulle det vara prattempo hela tiden!
 
(null)
 
Hopas ni andra är friska, det tänker jag vara länge nu!
 
Kram
 
Kommentera inlägget här: