tinzzz.blogg.se

Jag har startat min blogg för att inspirera andra till träning, främst löpning. Men också för att få tips och inspiration från andra! Motton: Aldrig ge upp och när det gör ont och är jobbigt det är då det ger som mest!

Stockholm Marathon och en lugn följande vecka :)

Kategori: Allmänt, Stockholm marathon, lätt distans, simning

Hej!
 
Det blev start i lördags!!!!
Jag var tveksam till och med när jag gick och lade mig i fredags kväll. Men på lördagsmorgonen hade jag inte ont halsen längre och då var det bara att köra :) Inte världens bästa uppladdning men så är det ibland jag får vara nöjd med att jag kunde!
 
På vägen upp till Stockholm lämnade vi äldsta sonen på scoutläger i Norra Vi. Det kändes lite konstigt. Men han var förväntansfull och glad! Det var nog mig det var jobbigast för :) Här under är hans patrull och tältet de sov i.
 
(null)
 
Sedan åkte vi vidare mot Stockholm. På vägen upp stannade vi och käkade tacos. Det var inte supergott men det gick ned. Jag drack mycket vatten under dagen och var kanske därför inte superhungrig.
(null)
 
På kvällen väl framme i Stockholm blev det såklart på kvällen efter pasta med köttfärssås godis som uppladdning. Det brukar funka bra dagen före!!!
(null)
 
 Dagen efter var det dags, vi gick upp, käkade frukost och tog buss och tunnelbana in till stan. Min man och yngsta son åkte med för att de skulle gå på museum. Jag åkte vidare mot stadion och starten. På tunnelbanan träffade jag en vän som jag spelat fotboll och innebandy med i många år. Jag visste att hon skulle springa men inte att vi skulle komma dit samtidigt. Hon hade med sig ytterligare en vän som skulle springa så vi tog sällskap. Vi hämtade ut nummerlappar och gick genom mässtältet. Sedan satte vi oss på gräset och väntade på att startfållorna skulle öppna. Tyvärr fick vi ingen påse att lägga överdragskläder i, så dåligt!!! De var slut... Det kan väll inte vara så svårt att se hur många som anmält sig och beställa så många påsar eller???
Till denna mara hade jag köpt ett paket med olika geler på nätet. De skulle vara snälla för magen. Jag tog med mig några av dem innanför sportbhn.
(null)
 
 Klockan 11.00 var det dags att gå in i startfållan. Denna gång startade jag i startgrupp C, alltså lite längre fram än tidigare. Alla var peppade, laddade och glada! Klockan 12.00 gick starten. Som alltid var det mäktigt! Man spelar stämmningsfull musik och pratar. Så härligt nästan så man fäller en tår.
 
Jag hade bestämt mig för att ta det lugnt redan från start inte lockas med i det höga tempot som alltid blir i starten. Jag lyckades!!! Det var många som sprang om mig de första milen, men jag lyckades koncentera mig på mitt och känna efter hur tempot kändes för mig. Vi passerade 20 km och jag kände mig fortfarande väldigt pigg. Jag fortsatte i mitt tempo. Vi kom till 30 km, här började det kännas som om jag ökade lite. I själva verket var det de andra som började tappa. Jag kände mig stark fortfarande, över Västerbron. Det kändes super. De sista 7 km sprang jag om hur många som helst. Det var en så hälig känsla. Det är klart att det kändes i kroppen och man började bli trött. Men känslan av att vara stark och att man passerade många trötta löpare var så härlig. Jag höll hela vägen in i mål. Min tid blev 3.36.57. Rekord på Stockholm marathon för mig. Min fjärde mara i Stockholm. Jag var en bit ifrån Växjötiden men det gör inget det är ju en helt annan bana.
 
Men jag känner mig som sagt var supernöjd. Jag kände mig stark hela vägen och med den uppladdningen jag hade. Jag lyckades också springa loppet negativt, ett par minuter snabbare på andra halvan av loppet. Jag lyckades också se mig omkring mer och njuta av stämmningen. Mina geler som jag hade med mig funkade kanon, de kommer jag garanterat att köpa och köra med igen.
 
Här är mitt målfoto :)
(null)
 
Efter loppet var jag exalterad länge p.g.a. känslan jag hade genom hela loppet, jag var så nöjd!!!
 
På vägen hem från Stockholm på söndagen hämtade vi min son på scoutlägret i Norra Vi. Han hade haft det jättebra!
(null)
 
Väl hemma igen blev det vila i några dagar. Jag hade träningsverk i låren som smög sig på ett par dagar efter loppet. Först på tisdagseftermiddagen simmade jag i simhallen cirka 700 meter i typ 20 minuter. Sedan i onsdags på morgonen tog jag en lätt jogg på 30 minuter. Det sträckte i både baksida och framsida lår under löpningen. Men man vet ju att efteråt känns det bättre. Man liksom springer ur det onda kan man säga.
 
Flera dagar efter loppet var jag glad och lycklig! Nu har jag hamnat i lite nedåtgående. Det gör jag typ alltid efter lopp som jag haft som mål är avklarade. En slags tomhet utan motivation för träning. Man får lite extra sötsug och äter lite extra onyttigt och då mår man dåligt för det... Men jag vet ju att det brukar släppa efter ett tag, så jag hoppas det gör det även denna gång!!!
 
Denna veckan kör jag en lugn vecka med träning!
 
Härom dagen anmälde jag mig föresten till Stockholm Marathon 2020. Det ska bli kul! Jag vill inte missa den folkfesten!
 
Kram
Kommentera inlägget här: