tinzzz.blogg.se

Jag har startat min blogg för att inspirera andra till träning, främst löpning. Men också för att få tips och inspiration från andra! Motton: Aldrig ge upp och när det gör ont och är jobbigt det är då det ger som mest!

Tempopass, saft, glass och sylt tillverkning!

Kategori: Allmänt, långpass, saft, sylt, tempopass

Hej! 
 
I går avslutades dagen på bästa sätt! Sverige vann matchen mot Mexiko i fotbolls VM. Det var fantastiskt! I lördags när de spelade mot Tyskland och tyskarna gjorde mål på övertid var det som att dra ned rullgardinen. Det var supertungt, liksom luften gick ur. Men igår vände det som sagt var. Härligt!
 
I tisdags körde jag ett styrketräningspass på gymmet på en timme ungefär. Jag körde mage, rygg, armar och lite baksida lår.
 
Härom dagen hade jag kökstjänst.. på kvällen. Jag gjorde rabarber och jordgubbssylt, hällde upp flädersaften och gjorde fruktglassar med barnen. Denna sylt jag gjorde är mycket god. Jag gjorde dubbel sats och sedan fryser jag in i mindre burkar och tar fram när det behövs. Här får ni receptet:
 
Rabarbersylt med jordgubbar
500 g rabarber
1 liter jordgubbar (ca 500g)
1 1/2 kg strösocker
1 flaska (180ml) flytande fruktpektin
 
Gör så här:
Tvätta och skiva rabarberna tunt (jag brukar skala dem lite också). Snoppa jordgubbarna och skiva dem. Blanda rabarber, jordgubbar och socker i en gryta. Låt safta sig några minuter. Koka upp sakta på låg värme. Späd med vatten om inte frukten saftar sig ordentligt (jag behövde ej det). Höj värmen och stormkoka i 1 minut (måste vara med hela tiden annars kokar det över). Ta grytan från spisen och skumma sylten. Rör ned pektinet, fortsätt att röra i 5 minuter. Häll upp i väl rengjorda burkar. Förvara mörkt och svalt (jag frös in många burkar).
Lycka till!
 
(null)
Härlig färg!
 
(null)
 
(null)
I söndags var båda barnen och lekte hos kompisar. Då passade jag och Fredrik (min man) på att träna tillsammans. Jag hade tänkt att köra ett lugnt distanspass på cirka en timme. Fredrik peppade mig lite så det blev ett stegringspass istället. Vi var ute i 1 timme och 10 minuter. Jag körde 15 min lugnt, 15 minuter lite snabbare, 15 minuter lite snabbare till och 15 minuter mycket snabbt och sedan 10 minuter nedjogg. Det blev ett riktigt bra pass. Tack Fredrik!
(null)
Jag häller upp flädersaften.

Igår onsdag körde jag ett långpass på morgonen. Jag gick upp vid 5 och var iväg runt halv sex. Det blev ett bra pass. Jag körde både terräng, grus och asfaltsväg. Var ute i 3 timmar och 5 minuter och hann ungefär 31,5 km. Under sista delen av passet körde jag fyra backar vid skidstugan. Den gamla slalombacken bland annat. Tänkte inför Höga kusten och eventuellt Lidingöloppet. Backträning är bra och det var skönt att känna att man orkar backe även när man är trött och har varit ute i drygt två timmar. Under här följer några härliga naturbilder från passet:
 
(null)
 
(null)

Slalombacken :)
(null)
 
Fortsatt trevlig dag i värmen!
 
Kramar

Snabbdistans och nedjogg med barnen ❤️

Kategori: Allmänt, Ewerlöf och Månström podd, snabbdistans

Hej! 

Idag blev det en uppvärmning på 32 minuter. Jag joggade ut till brännemon och en liten extra sväng. Så det blev nog ungefär 6 km. Väl ute i Brännemon körde jag snabbdistans på 1 milen. Det blev tiden 49.21. Helt ok med tanke på att det var bara en vecka sedan Sjöloppet, två dagar sedan ett tufft intervallpass och igår var det ett gympass. Det kändes lite i benen även om de kändes lätta till en början. Sedan kom min man och mina två barn ut till Brännmon. Min man sprang femman och jag joggade ned med barnen på 2,1:an. Det var kul! Även om de inte sprang så mycket utan det blev lite gång, blåbärsplockning och blomplockning också :)
 
Under passet idag lyssnade jag på min favoritpodd med Månström och Ewerlöf. De hade nämligen kommit med ett nytt avsnitt så jag kunde inte låta bli att lyssna på det. Det handlade om nyckelpass. Inte så mycket nytt men ändå mycket trevligt att lyssna på deras resonemang. De var inne lite på träning inför Marathon och Malin tyckte där att man inte behövde träna längre pass än 30 km på sina långpass. Även det att man kan räkna med en vecka i återhämtning per mil i ett lopp. Vilket fick mig att tänka att jag kanske inte ska köra Jönköping Marathon då jag ska köra Höga kusten trail två veckor efter. Kanske skulle köra Lidingö istället??? De pratade också om mycket annat intressant! Så lyssna gärna!
 
Tyvärr glömde jag ta kort ute i Brännemon så det fick bli ett par kort när jag kom hem istället...
 
(null)
 
(null)
 
Tyvärr slutade denna dagen mycket tråkigt då Sverige förlorade mot Tyskland i fotbolls VM. Det var bara typ 15 sekunder kvar... En sådan kalldusch. Man blir ju helt nedstämd. 
 
Kramar

Sommarlov och extrajobb

Kategori: Allmänt, intervaller

Hej!
 
Äntligen sommarlov! Känns lite konstigt då det hela tiden har känts så långt borta och nu är man helt plötsligt här. Nu gäller det att njuta, sova länge på morgonen och bara vila upp sig. Självklart göra roliga och spontana saker också!
 
I måndags så körde jag en lättare jogg på drygt 30 minuter för att komma igång efter sjöloppet. I torsdags körde jag ett hårt pass på 1 timme och 32 minuter. Jag började med 15 minuters uppvärmning, sedan körde jag 10 gånger 4 minuter och 30 sekunder. Tänker att det blev ungefär 1 km. Mellan varje intervall så körde jag joggvila i 2 min och 30 sek. Det var jobbigt. Sedan blev det cirka 5 minuter nedjogg. Efteråt mådde jag lite dåligt, jag tog nog ut mig ordentligt. Men det gick över efter lite energi och ett par toalettbesök :)
 
Sedan på torsdagen så åkte jag till min pappas affär. De har varit bortresta (men är nu hemma) så jag skulle hjälpa honom med affären i två dagar. Det var lärorikt, svårt och spännande. Det blev många frågor om färg och allt möjligt. Jag hade pappa per telefon när det behövdes son tur var :). Jag fick lära mig både om färgbrytningar och rödfärgens historia och mycket mer. Bild under från hans affär.
 
(null)

Idag fredag är det ju midsommarafton. Den dagen har jag tillbringat med familjen. Vi har bl.a. varit på gymmet under eftermiddagen och kört en bra pass. Det blev drygt en timme. Jag körde armar, mage, lite rygg och lite ben. Efter passet bastade vi, sedan åkte vi hem och käkade jordgubbstårta. Sedan målade vi en midsommarstång som vi satte blommor på som vi sedan dansade runt. Vi käkade också grillat!
 
  (null)

 
Trevlig fortsatt midsommar alla!
 
Kramar