tinzzz.blogg.se

Jag har startat min blogg för att inspirera andra till träning, främst löpning. Men också för att få tips och inspiration från andra! Motton: Aldrig ge upp och när det gör ont och är jobbigt det är då det ger som mest!

Träningsvecka i Idre fjäll! :)

Kategori: Allmänt, Idre fjäll, backintervaller, familjen, lugn distans, långpass, semester, styrketräning

Hej!
 
Nu har vi varit hemma från vår semesterresa till Idre. Vi var där även förra sommaren (och några vintrar i rad :)) Det är verkligen fint där. Det finns både lugnet och utsikterna men även aktiviteter och människor. Man kan välja vad man vill!
 
På vägen upp åkte vi förbi bland annat vasaloppsstarten. Det är alltid lite speciellt att åka förbi där! Där ska jag stå i vinter och vara beredd på 9 mils skidåkning!
 
 
Vi bodde inne i Idre fjäll precis som förra året, men vi bytte stuga. Jag och min man också hann med många pass under veckan. Det är svårt att köra ett lugnt distanspass i Idre det är backar överallt.
 
Men när  vi kom upp på lördagen så körde jag inget utan vilade mig i form. På söndagen var det ok väder på förmiddagen då besökte vi Njupeskär som är Sveriges högsta vattenfall. Det var kul!
 
På eftermiddagen öste regnet ned. Jag hade planer på att köra ett långpass till Städjan och över till Nipfjället. Det regnade och var ganska kallt. Jag sprang bort till Städjan och upp där. När jag kom upp såg det ut såhär:
 
Man såg inte långt framför sig alls... Jag beslutade då att vända och springa en omväg tillbaka till stugan. Det är svårt att orientera sig när man inte ser topparna och aldrig har sprungit där tidigare. Hela passet blev i alla fall 2 timmar och 1 minut. Så det blev ett bra pass. När jag kom tillbaka var jag helt dyngsur! Men nöjd och glad.
 
På måndagen följde jag med min man till gymet som ligger inne vid Idre fjäll (vi hade ungefär 1 km att gå dit). Först joggade jag ett lugnt distanspass på 20 minuter på bandet. Sedan körde jag styrketräning för överkroppen i 45 minuter. Här är vi nöjda och starka efter passet!
 
På tisdagen var det dags för lite löpning i bergen igen! :) Det gäller ju att passa på att köra lite backintervaller när man har dem utanför knuten. Jag sprang ned längst ned på Idre fjäll och körde backintervaller upp. Jag körde (2 minuter intervall - 1 min vila - 1 1/2 min intervall - 1 min vila - 1 min intervall - 1 min vila - 30 sek intervall - 1-3 min vila) * 3. Då kom jag upp och fick jogga ned lite och köra de sista för att få in alla. Sedan joggade jag ned. När jag joggade tillbaka till stugan ökade jag i de uppförsbackarna som kom. Det blev väll typ 3-4 stycken. Ett par bilder uppe ifrån toppen.
 
På onsdagen tog jag en välförtjänt vilodag. Det kändes i benen att det behövdes. Sedan på torsdagen joggade jag runt berget. Även om jag inte höll så hög fart så var det jobbigt. Jag körde cykelspåret. Det tog 1 timme och 30 sekunder.
Fin utsikt över städjan under turen.
 
På fredagen tog jag och gjorde ett nytt försök att köra från Städjan till Nipfjället. Jag tog bilen till parkeringen nedanför Städjan. Sedan sprang jag upp. Här är två bilder från den platsen och åt både idre fjäll och städjan. Ungefär från samma ställe som jag tog på söndagen då det var dimma, det var bättre sikt nu!
Väl uppe på platån mot Städjan följde jag markeringarna vidare mot Nipfälllet. Jag sprang enlig denna karta:
 
Det var helt underbar utsikt, natur och allt. Jag sprang tidigt på morgnen då det skulle bli varmt senare. Så jag var helt själv på fjället. Jag var till och med tvungen att sätta mig på en sten och blunda och sedan titta och bara njuta :)
 
Terrängen såg ut så här:
I bakgrunden syns Nipfjället.
 
Ibland var det riktigt svårsprunget!
När jag närmade mig Nipfjället kom jag till en forsande älv! Det var så fint:
 
Jag sprang förbi Nipstugan och sedan på en markerad led nedanför Städjan tillbaka. Den var svårsprungen med mycket blöta partier och kuperat! Man kom till små bäckar då och då som var jättefina. Det var svårt att stanna för då kom myggen... Vid ett par ställen satt skyltar som det stod dricksvatten, det var gott!
 
Tillslut kom jag tillbaka till bilen och åkte tillbaka till stugan. Här är jag tillbaka:
 
Hela passet blev 2 timmar och 4 minuter. Alltså ett halvlångpass till på en vecka. Jag kände mig nöjd och glad att jag hade genomfört det passet jag önskade!
 
På lördagen åkte vi hem igen efter en härlig vecka.
 
Förutom att träna uppe i Idre så besteg vi Nipfjället, var vid vattenfallet Njupskär (som jag skrev innan), badade, fiskade, gick höghöjdsbana, njöt, spelade minigolf, barnen klättrade, åt glass m.m. Vi såg en massa renar också. Här är en av dem utanför vårt fönster på stugan:
 
När vi sedan kom hem behövde jag några dagar på mig att återhämta benen, de var trötta!
 
Idag är det tisdag och då körde jag mitt första pass efter Idre. Jag körde en progressiv distans. Började med 15 minuter lugnt - 15 minuter lungt/medel - 15 minuter medel - 15 minuter hårt + nedjogg. Det blev 1 timme och 16 minuter. Jag körde också 14 minuter löpstyrka i form av olika hopp.
 
Hoppas ni andra har en bra semester!
 
Kram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: