tinzzz.blogg.se

Jag har startat min blogg för att inspirera andra till träning, främst löpning. Men också för att få tips och inspiration från andra! Motton: Aldrig ge upp och när det gör ont och är jobbigt det är då det ger som mest!

En vecka i Danmark!

Kategori: Allmänt, Danmark, Lalandia, Legoland, backintervaller, lugn distans, rusch, semester, snabbdistans

Hej!
 
Nu är vi hemkomna från en vecka i Danmark! Det har varit en kanonbra vecka! Vi åkte natten mellan förra tisdagen och onsdagen runt 02.30 hemifrån. Båten gick nämligen vid 7.00.
 
Vi åkte mellan Varberg och Grenå. På vägen  dit käkade vi frukostbuffé. Här är vi nöjda och glada på båten dit i det härliga solskenet.
(null)
(null)
 
När vi åkte av färjan i Grenå styrde vi bilen mot Århus där min lillebror och hans fru bor. Det tog ungefär en timme och 15 minuter att åka dit. När vi kom fram lastade vi in alla grejer och hälsade på min bror som var hemma. Han skulle sedan åkte iväg till skolan och göra sin sista tenta inför sommaren. Så vi passade på att gå en promenad. Vi gick till ett grönområde i närheten av där de bodde. Där hittade vi denna häftiga stig, en lång raksträcka mellan granar.
(null)
 
När vi sedan kom tillbaka hade hans fru kommit hem. Så vi umgicks med henne och lagade mat. Sedan kom även min bror hem. De hade precis flyttat till denna lägenheten på tre våningar. Där nere kök, hall, en liten garderob - mellanvåningen var det  vardagsrum och badrum och översta våningen deras sovrum, ett gästrum och kontor. Den var jättemysig. De hade en liten trädgård också.
 
Dagen efter på torsdagen gick vi upp ganska tidigt och gjorde oss klara. Vi klädde på oss våra nyinköpta friluftsbyxor och åkte mot Legoland. Byxorna var verkligen kanonbra!
(null)
 
Här har vi kommit fram. När vi gick in började det spöregna och det fortsatte ett tag under förmiddagen. Men det gjorde inte så mycket för att vi hade våra byxor och regnjacka.
(null)
 
Under här följer några bilder inne ifrån Legoland.
(null)
(null)
(null)
(null)
(null)
 
Vi var på Leoland två dagar. Natten mellan sov vi på campingen utanför. Vi hade bokat en liten stuga. Den var som en tunna med en säng på var sida när man kommer in och en dubbelsäng rakt fram. Precis det man behövde.
(null)
 
Efter andra dagen på Legoland som var fredagen åkte vi hem till min bror och hans fru igen i Århus. Då var vi trötta i benen och fötterna!
 
Sedan på lördagen sprang jag och min man en runda på mogonen. Vi körde ihop cirka 6 km i lugnt tempo. Sedan sprang min man hem och då körde jag 5 km snabbdistans och sedan nedjogg. Hela passet blev 1 timme och 10 minuter, 12 km. Här är en bild tagen från passet med lite specialkor i bakgrunden.
(null)
 
På eftermiddagen åkte vi till Rusch som låg i Århus. Det är ett trampolinland, det var jättekul. Det var inte bara studsmattor utan hinderbanor och andra saker också. Vi som är med på bilden hoppade.
(null)
 
Efter trampolinlandet åkte vi till min brors frus föräldrar. Där fick vi supergod kaka, vi spelade kubb, golf, fotboll, pratade. Helt enkelt hade en supertrevlig eftermiddag. Vi fick även jättegod mat på kvällen och efterrätt innan vi åkte hem. Verkligen en toppendag!
(null)
(null)
 
På söndagen tog vi det lugnt på morgonen. Jag, min man och min bror sprang en sväng. Vi var ute i 48 minuter ungefär. Det blev en lugn jogg.
 
Sedan käkade vi frukost och åkte in till Århus centrum. Där kollade vi in biblioteket, badade i fontän, tittade runt och lekte i lekparker. Sedan åkte vi tillbaka hem till dem och slappade.
(null)
 
På måndagen åkte vi allihopa tillbaka till Billund men denna gång till Lalandia och Aquadom. Det är ett stort vattenland. Min äldsta son fick även träffa en kompis som han träffade när vi var på min brors bröllopp i höstas. De lekte hela tiden inne på Aquadom. Det var kul där med flera vattenrutschekanor. Det var en som man satt fyra i som gick ganska fort i en nedförsbacke, den var häftigast. Annars var det ungefär som i Örebro (Gustafsvik) där vi var förra året. Inte mer i alla fall. Gustafsvik var nog lite större.
 
Utanför fick barnen hoppa studsmatta innan vi åkte hem igen till Århus.
(null)
 
På kvällen kollade jag såklart på Sveriges match i fotobolls VM damer mot Kanada. Sverige vann!!!
 
På tisdagen började vi med att springa en sväng jag och min man. Vi körde uppvärmning ungefär 12 minuter. Sedan körde vi backintervaller. Jag körde 8 gånger 1 minut och jogg ned som vila mellan. Sedan joggade vi hem. Hela passet tog ungefär 40 minuter. Vi körde intervallerna på den där stigen i granskogen jag visade ovan. Det funkade bra! Det var skönt för att där var det ju skugga.
 
Sedan packade vi bilen och rullade mot Grenå för hemresa. Vi fick stå längst fram på färjan så vi fick köra av först! Det var coolt!:)
(null)
 
Under resan käkade vi lunchbuffé. Det var dyrt men absolut värt pengarna! Vi fick ett bord med fin utsikt vid fönstret. Det var väldigt lite folk på färjan.
(null)
 
Sedan rullade vi hem till Eksjö igen. Detta bestämde vi i bilen skulle gälla under sommarlovet för barnen.
(null)
 
Nu är vi hemma igen, lite tråkigt men också skönt. Men det var en kanonbra resa! Det är bra att åka iväg direkt när man börjar semestern tycker jag för att då kopplar man bort jobbet direkt! Nu ska vi vara hemma ett tag och bara njuta av ledigheten och fixa med saker i trädgården och inne i huset!
 
Kram
 
Kommentera inlägget här: